Ruim een derde deel van de gas en stroomprijs bestaat uit energieblasting. Kijk voor meer gegevens op: www.gaslicht.com

.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De energiebelasting is een heffing op elektriciteit en aardgas. Energiebelasting wordt ook wel energieheffing genoemd. De belasting is ingevoerd om verbruikers van energie te stimuleren hier zuinig en bewust mee om te gaan. Energiebelasting betaalt u via uw energierekening. Uw energieleverancier draagt de belasting af aan de Belastingdienst.

U kunt als consument alleen in aanmerking komen voor vrijstelling van energiebelasting als u aardgas of elektriciteit gebruikt als brandstof voor het opwekken van elektriciteit. Dan moet u aan een van de volgende voorwaarden voldoen:

- De installatie waarmee u elektriciteit opwekt, heeft een elektrisch rendement van minimaal dertig procent.
- De installatie wordt uitsluitend gebruikt voor het opwekken van elektriciteit met hernieuwbare energiebronnen en elektriciteit.

Is deze situatie op u van toepassing, dan kunt u een Verzoek teruggaaf energiebelasting of kolenbelasting indienen bij de Belastingdienst.

http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/wat-is-energiebelasting-en-hoe-betaal-ik-die.html

http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/wanneer-kom-ik-in-aanmerking-voor-vrijstelling-van-energiebelasting.html#voorwaarden-vrijstelling-energiebelasting
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het werkt ongeveer hetzelfde als hondenbelasting.
Dus: Een manier om het huishoudboekje van de overheid in balans te houden waarvan alle voorzieningen worden bekostigd. Debet, credit dus.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De energiebelasting wordt in rekening gebracht door de energieleverancier aan de verbruiker van energie. De energieleverancier draagt de energiebelasting af aan de Belastingdienst.